Sustainable

INTERNATIONAL WOMEN’S DAY 2021: GENDERGELIJKHEID

Published On: maart 8th, 2021|By |Categories: Duurzaam|3,4 min read|

Gendergelijkheid is een terugkerend thema op de mondiale agenda. De Verenigde Staten definieert gendergelijkheid ‘niet alleen als een grondrecht, maar als een noodzakelijke basis voor een vreedzame, welvarende en duurzame wereld’.

Volgens de UN duurt het nog 130 jaar voordat er op leiderschapsniveau (staatsleiders) volledige gelijkheid is. Je zou verwachten dat we na 100 jaar van stemrecht wel beter op weg zouden zijn.  Om een duurzame wereld te krijgen met gelijke kansen voor iedereen is het belangrijk om vrouwen op alle niveaus, in alle sectoren aan tafel te krijgen. Om die versnelling te maken is er vanuit de publieke en zakelijke sector actie nodig. Beursgenoteerde onderneming spelen in onze optiek daarbij een cruciale rol.

Leiderschap van vrouwen leidt tot positieve resultaten. De participatie van vrouwen zorgt voor progressie, en voor verbetering van gendergelijkheid, zorgt voor meer economische groei en voor acceleratie op het gebied van vele duurzaamheidsthema’s. Een must voor een lange termijn belegger.

Gendergelijkheid opnemen in een beleggingsportefeuille

Als beheerder van duurzame portefeuilles nemen wij research op het gebied van gendergelijkheid mee in onze beleggingsbeslissingen. Soms wordt mij gevraagd of de data hiervoor wel genoeg toereikend is. Een focus op gendergelijkheid heeft inderdaad zijn uitdagingen. In de afgelopen jaren dat we de research gebruiken voor onze impactportefeuilles zien we jaar op jaar maar mondjesmaat verbetering bij bedrijven.

Enkel beleggen in bedrijven die geen loonkloof laat zien tussen mannen en vrouwen maakt je universum van belegbare bedrijven bijvoorbeeld extreem minimaal.  Een Equileap-studie toont aan dat Europa beter presteert op het gebied van gendergelijkheid in vergelijking met het mondiale gemiddelde, als gevolg van eerlijke wetgeving en tal van bedrijfsinitiatieven. Als het gaat om de loonkloof tussen mannen en vrouwen – een cruciale kwestie op het gebied van gendergelijkheid – is er een gebrek aan transparantie bij bedrijven. Equileap onderzoekt zowel de gemiddelde loonkloof tussen mannen en vrouwen in het algemeen als op drie of meer niveaus binnen een bedrijf. Uit de research komt naar voren dat slechts 28% van de Europese bedrijven informatie publiceert over het verschil tussen de salarissen van mannelijke en vrouwelijke werknemers. Bovendien kondigde slechts 1 op de 10 Europese bedrijven een strategie aan om de loonkloof tussen mannen en vrouwen te dichten.

Ons beleggingsuniversum weerspiegelt deze trend. Geen enkel bedrijf in onze portefeuille heeft tot dusver de loonkloof tussen mannen en vrouwen weggewerkt. Evenzo kon bijna geen enkel bedrijf in onze benchmark – het Equileap-universum met meer dan 3500 bedrijven – dit bereiken.

Maar er is ook genoeg data die wel kan worden gebruikt bij het maken van beleggingsbeslissingen.  In onze portefeuille zorgen we dat alle ondernemingen beleid voeren op gelijke kansen, gezondheid en veiligheid van personeel, bescherming van werknemers om gendergelijkheidnon-discriminatie te verzekeren en bevorderen. Een beleid waarvan je verwacht dat elk beursgenoteerd bedrijf deze als uitgangspunt heeft. Dit jaar laat de research van Equileap echter zien dat 51% van de bijna 4000 beurgenoteerde ondernemingen niet eens zoiets basics als een non harassment policy heeft.

Daarnaast kunnen we bedrijven met een relatief hoog percentage aan vrouwen in het management en op de werkvloer selecteren. Kunnen we kijken naar flexibele werkmogelijkheden, opleiding en loopbaanontwikkeling om gendergelijkheid op de werkplek te waarborgen. Zo zijn er bedrijven die jaarlijks een genderaudit uitvoeren om niet alleen diversiteit, maar vaak nog veel lastiger inclusiviteit te toetsen.

Het zou mooi zijn als international women’s day, net als international men’s day wordt gevierd om het  ‘vrouw zijn’ of ‘man zijn’ te omarmen. En niet omdat er zoveel stigma’s te doorbreken zijn. De veranderingen voortkomend uit de Covid-19 crisis kunnen bedrijven nu gebruiken om te accelereren  en cultuurverandering binnen de organisatie te verankeren. Voor alle stakeholders zal dit uiteindelijk leiden tot winst. Ook voor de belegger.

GRAAG ALS EERSTE OP DE HOOGTE?

Laat je emailadres hieronder achter om sustainable updates rechtstreeks in je inbox te ontvangen. Eens per week, voor altijd up-to-date. Uitschrijven kan wanneer je maar wilt, waar je maar wilt. 

[hubspot type=form portal=8894867 id=4b34d09a-cf38-4423-a8d7-133203ae69e5]
OVER DE AUTEUR
Didy Michels – van der Schilden, CAIA (1979) is de directeur van Mpartners. In 2003 startte ze haar carrière als hedgefondsanalist bij Insinger de Beaufort Asset Management. Eind 2006 werd ze verantwoordelijk voor institutionele sales van de specialist fondsen en de business development van de afdeling asset management. In 2009 werd ze director, verantwoordelijk voor de afdeling financial product advisory van Bank Insinger de Beaufort. In 2010 heeft zij samen met de andere partners Mpartners opgericht. Tevens is zij mede-oprichter van Alternatives4Children, een stiching die als doel heeft het welzijn van kinderen te verbeteren, met name door het toegang geven tot onderwijs. Didy van der Schilden heeft een B.Sc. van de Hogeschool voor Economische Studies in Amsterdam en is Chartered Alternative Investment Analyst (CAIA).